? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, December 3, 2009

Aktiviti 7: Tugasan 4 Mini Kajian Tindakan

PENGALAMAN AHLI KUMPULAN


Refleksi Mengenai Kelemahan Pengajaran Subjek Bahasa Melayu

1) Guru menggunakan kaedah pengajaran yang sama setiap kali masuk ke kelas.

2) Guru hanya menyuruh pelajar membaca sahaja di dalam buku teks dan membuatkan pelajar bosan.

3) Guru tidak melibatkan pelajar secara aktif di dalam kelas.

4) Guru lebih banyak mengajar menggunakan teknik syarahan.

5) Guru tidak banyak menggunakan bahan bantu mengajar.



Refleksi Mengenai Kelemahan Pengajaran Subjek Perdagangan

1) Guru tidak menggunakan sebarang ABM untuk meningkatkan kefahaman murid.

2) Guru tidak menekankan atau menerangkan sesetengah perkataan-perkataan yang baru kepada murid.

3) Terdapat banyak fakta dalam subjek ini tetapi guru tidak menunjukkan cara-cara untuk meningkatkan ingatan murid.

4) Guru perlu menerangkan setiap transaksi satu persatu dimana sekiranya pelajar tidak memberi perhatian atau terhayal seketika akan menyebabkan pelajar itu tertinggal langkah sebelum itu dan menyukarkannya untuk menguasai topik tersebut.

5) Guru menggunakan kaedah yang sama setiap kali masa pengajaran iaitu menggunakan kaedah “chalk & talk”.



PENGALAMAN DARI LUAR KUMPULAN


Refleksi Mengenai Kelemahan Pengajaran Subjek Bahasa Melayu


1) Guru sukar mengajar teknik membina ayat, karangan, rumusan, ayat tersirat tersurat.

2) Ada sesetengah guru terlalu terikat pd buku teks.

3) Guru tidak menggunakan set induksi.



Refleksi Mengenai Kelemahan Pengajaran Subjek Perdagangan

1) Mengambil masa yang lama untuk menerangkan tentang sesuatu topik.

2) Guru hanya berfokus pada tajuk yg keluar dalam peperiksaan.

3) Guru hanya meminta pelajar menyalin nota(guru baca dan pelajar salin).

4) Guru tidak memberi perhatian kepada pelajar lemah dan beranggapan semua pelajar pandai.

No comments:

Post a Comment