Berdasarkan buku Educational Inclusion as Action Research maksud kajian tindakan:
1. Menghimpunkan dan menganalisa maklumat dengan tujuan untuk membuat perubahan atau meningkatkan amalan pendidikan di sekolah-sekolah, organisasi pendidikan dan di institusi pendidikan
2. Kajian tindakan adalah cara untuk menilai amalan menyeluruh dalam bilik darjah dan sekolah
3. Satu cara untuk membangunkan pengetahuan kendiri secara profesional dan mencipta teori yang baik untuk mengajar dan belajar
Mengikut buku Becoming a Teacher Through Action Research
(Donna Kalmbach Phillips & Kevin Carr);
Kajian Tindakan merupakan pendekatan yang teratur dan sistematik untuk menyelesaikan masalah di mana ia mempunyai kitaran proses perancangan, pengumpulan data dan penyelesaian masalah secara aktif dengan adanya refleksi, analisis kritikan dan penilaian secara berterusan ke atas sesuatu permasalahan, dan hasilnya memberi makna kepada setiap pihak yang terlibat.
Mengikut buku DOING ACTION RESEARCH, A GUIDE FOR SCHOOL SUPPORT STAFF
(Claire Taylor, Min Wilkie & Judith baser);
1) Definisi Kajian Tindakan oleh Bartlett et al.:
‘Pengumpulan, pembentangan dan analisis data secara sistematik’.
-Oleh itu, kajian adalah amalan mengumpul data seperti yang kita lakukan sehari-hari, tetapi dalam cara yang teratur dan sistematik untuk mencipta teori atau menyelesaikan masalah praktikal.
2) Definisi Kajian Tindakan oleh Cohen et al.:
Kajian Tindakan adalah satu alat yang berkuasa untuk membuat perubahan dan pembaikan di peringkat setempat’.
-Projek kajian tindakan lebih berfokus kepada setempat. Ini kerana hasil kajian tidak boleh dibuat kesimpulan umum yang menyeluruh terhadap persekitaran yang berbeza
Saturday, November 7, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment